Logo

Öğrenme ortamları tasarım mühendisi olarak öğretmen

Kategori: Kayhan Karlı - Yenilikçi Öğrenme ve Öğretme Merkezi Kurucusu
Salı, 19 Mart 2013 09:40 tarihinde oluşturuldu



Bilgeliği üç yolla öğrenebiliriz; ilki yansıtma ki bu en asil yoldur, ikincisi taklit ederek ki bu en kolay olanıdır, üçüncüsü tecrübe ederek ki bu en acı verenidir. Konfüçyüs

Geçtiğimiz aylarda yazdığım bir yazıda eğitimde inovasyon ihtiyacı üzerine düşüncelerimi paylaşmıştım. Biraz tartışma oluştursun diye  Eğitim ve inovasyon ilişkisini Eğitinovasyon diye isimlendirmiştim. Eğitinivasyon ihtiyacımız olan üç alanı ise şöyle sıralayabilirim;

Organizasyon Yapısı: Eğitim sistemimizin yönetim ve organizasyon yapısını, tepeden tabana yenilemeliyiz. Ama reformla değil, inovatif bir çözümle... Bir milyon civarında çalışanı olan bir sektörün merkezden yönetilmesi ve inovatif fikirlere fırsat vermemesi, mevcut sorunların en önemlisi. Diğer yandan, okulların yönetim ve organizasyon yapısının da yenilenmeye ihtiyacı var.

Öğrenme Ortamları: Bu yüzyılın öğrenenlerinin fizyolojik ve sosyolojik ihtiyaçlarına uygun öğrenme ortamları oluşturmalıyız. Bu ortamlar yalnızca fiziksel mekanlar değil, aynı zamanda hızla gelişen online öğrenme ortamları da inovatif çözümlerle yeniden tasarlanmalı.

Öğrenme ve Öğretme Süreçleri: Öğrenenlerin değişen yapısını göz önünde bulunduran ve mevcut durumu tamamıyla yok eden öğrenme ve öğretme süreçleri yani inovasyona en acil ihtiyaç duyduğumuz alan budur.

Bunlardan özellikle Öğrenme ortamları ile öğrenme ve öğretme süreçleri  üzerinde  durmak istiyorum. OECD araştırmacıları bu konuda uzun süredir araştırmalar yaparak raporlar yayınlıyor. Bu araştırmalardan ve yine Steve Barkley ve Katrina Schwartz tarafından bu konuda yazılanları değerlendirdiğimde inovatif öğrenme ortamları ve süreçleri oluşturabilmek ve öğrenci başarısına odaklanmak için şu ilkeleri tasarım yol haritası gibi düşünebiliriz.

Sınıfta gerçekleşen her türlü etkinliğin merkezinde öğrenenler olmalı; Öğrencilerin kendi öğrenmelerinin sorumluluğunu alarak, tüm süreçlerde hedeflerini koyabilen, duygu ve motivasyonlarını yönetebilen, en üst düzeyde zihinsel meşguliyet içinde öğrenmeyi öğrenen bireyler olmasını sağlamalıyız. Öğrenenlerin öğrenme davranışlarını geliştirmeye odaklanarak, özerk öğrenenler oluşturmalıyız.

Öğrenme sosyal bir süreçtir; Bu nedenle bu çağın öğrenenleri etkileşime ihtiyaç duyuyorlar. Her türlü öğrenme çalışması planlanırken öğrenenlerin etkileşimini sağlayacak işbirlikçi etkinler planlanmalı.

Duygular öğrenmenin en önemli, bütünleyici parçasıdır; Eğer bir öğrenen evde ve/veya okulda mutsuzsa kalıcı, etkili öğrenme gerçekleşemez.  Bu nedenle öğrenmenin öğrenenlerin motivasyonunu sağlayacak şekilde tasarlanması gerekir. Kısacası bilginin İKEA gibi sunulması halinde kalıcı öğrenme gerçekleşebilecektir.

İlginç

Kullanışlı

Eğlenceli

Anlamlı

Her öğrenen farklı ve biriciktir, inovatif öğrenme ortamları her bir öğrenenin geçmiş tecrübelerini ilişkilendirecek etkinliklerden oluşturulur;  Bu ilke özellikle öğretmenlerin sınıfın ortalamasına göre veya en iyisine göre plan yapıp ilerlemesinin değil her öğrenen için fırsat yaratabilmesinin altını çiziyor. Burada özellikle iş dünyasında şirketler arasında önemli bir kurumsal kalite göstergesi olan Equal Opportunity yani eşit fırsatlar ilkesinin sınıfta da her öğrenen için sağlanması gerektiğinin söylemek isterim.

Öğrenciler zorlanmalılar ancak süreçten kopmayacak kadar; İnsan beyni zorlanmayı seviyor. Bu nedenle de her zaman kolay ve rutin işlerden sıkılırken zorlandıkça daha çok performans üretiyor. Öte yandan bu zorlamanın miktarı beyin tarafından tehdit olarak algılandığı anda sürüngen beyin devreye giriyor ve öğrenmeye ket vuruyor. Böyle bir durumda da ya kaçmaya yada savaşmaya karar veriyor. Sınıfta uyuyan ilgisiz öğrenen kaçmaya karar vermiş, yaramaz dediğimiz dersin düzenini bozan ise savaşmaya karar vermiş öğrenen…

Değerlendirme, öğrenmeyi ölçmek değil öğrenme için ölçme anlayışıyla yapılmalı; Eğitimde değerlendirme çok önemlidir ancak bu sadece öğrenenler ne kadar öğrendi diye sonuç değerlendirmeden daha çok süreci iyileştirebilmek ve tam öğrenmeyi sağlamak için öğrenme için ölçme yani süreç değerlendirme anlayışıyla gerçekleştirilmeli. Böylelikle her bir dersin devamında süreci daha fazla öğrenme çıktısına göre tasarlayabiliriz. Sonuç değil süreç değerlendirme…

Öğrenme disiplinler arası tasarlanarak gerçek dünya ile ilişkilendirilmeli; Dersin içeriğini ve kazanımlarını yaşamda var olan fikirler ile ilişkilendirmediğimiz sürece öğrenenlere transfer etme ve uyum sağlama becerilerini kazandıramayız.

Özetle yeni çağın okulu için, öğrenme ortamlarında Eğitinovasyon oluşturmak için; Öğretmenin öğrenme ortamları tasarım mühendisi olması gerekiyor.

Kayhan Karlı 

Eğitimtercihi

  

YASAL UYARI:

Yayınlanan köşe yazısı ve haberlerin tüm hakları ESM Yayıncılığa aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.